Followers

--x kenal maka x cinta--

"kalau dah baca follow.. xnk baca sila click kat butang "X" "

Friday, February 26, 2010

Fisah.. wajah mu tergamit kembali..

*note ini ditaip melalui hp dan dmasukkan ke dlm lappy stlah ak smp ke rumah..

'sapa ni??' 'fisah la, kamal ang nk p mana??' 'ak nk g jln2' 'bla nk blanja ak kfc?' 'nt mgu dpn k??' bg2
lah pbualan tel ak dan fisah pd 2 mgu lpas. Fisah kdgran riang dan mncdang'n ak utk mbwa apis bg mngela'n sangka bruk dr org lain lantas memeriahkan suasana di kfc Dungun itu nanti..

25 feb 10, 2.43am

"I dOnt wnt mch, I just want.." Ak tsentap dr tdo, "Pc: Ain Boo" tpapar dskrin blakang w801a ku. 'hello'
jwb ku sptah.. 'awk, fisah xcdent.. Sy x tau keadaan dia mcm mana..' suara ain x scria biasa..
Mersik suaranya belatar'n sndu dan air mta.

Aku tpana.. Dugaan apa yg mnimpa? Ain mmts'n talian stlh mngtahui ak brada d ktan. Ak call apis..
'tut..tut..tut' lma ku tgu.. "This is the cel.." "Pappp" butang mrah ku tkan.. 'tdo kah apis dkala ini?
Keajaiban dunia brngkali' mnolog ku tnpa sdr.. Pantas jmri ku mnaip pesanan buat sahabat ku
yg 1 ni.. 'tdo dh? Fisah xcident' sjrus dlivry mnyahut gegendang ku.. Pnglan dr apis mnerpa.. Pbualan yg x seberapa.. Tnpak tegang saat itu.. Ak cma bdoa agar fisah slmat dan apis
mngkn bsa mmbntu apa2 yg prlu.

Spt smua sdia mklum.. Apis bnar2 blh darap.. 'waalaikumsalam' kalimah takhir tanda pts nya pbualan ak dn apis.. Ak ddk d ats ktil d ruang kamar ku.. Mencongak waktu untuk kembali ke tanah pinggir Laut China Selatan itu.Vibrate hp ku mengamit suasana kembali.. Diselangi irama "Tru my window.." Nama yg tidak asing lagi dlm tabir Dip5-S1, "Pc: Emyl" output di skrin hp ku saat itu. "Hello" "Hello" "Kamal, mung tau dh ker?" "Tau dh.. Fisah xcident kn?" aku membalas.. "Fisah dah mninggal" pintas emyl spt selalu.. "Innalilla.." Hanya itu yg terluah dr bibir yg nan merekah dek kekurangan air ini.. mungkin.. :(

Aku harus pulang skrang.. Itu saja yg terpikir dek minda d saat itu.. tanpa mandi dan hanya mencuci muka, kasut ku sarung kn.. motor ku hidup kn.. perjalanan dimulakan sekitar 3.30 pg..

Kini ak berada dalam bas PSMZA bersama rakan skelas ku yg lain.. mngiringi jenazah sahabat utagha kami ini.. Sik.. tempat Fisah "panggilan dari sahabat handai" dikembalikan..

Terpapr raut duka di setiap wajah sahabat2 ku.. "Sabar la kawan, terima qadak dan qadarNya.. walaupun ianya pahit utk ditelan.." bicara ku sdirian tanpa suara... aku juga turut terkesan dek pemergian ini.. Apakan daya.. Andai itu takdirNya..

Buat Fisah..
Kami doakan kau mendapat yang terbaik di sisi Nya. Sesungguhnya yg terbaik dariNya adlah yg terbaik buat kami semua. Insyaallah..

mimpi tadi.. x seindah biasa..

"dahhhhh!!! semua salah awk.. awk yg x reti jaga mak.. x reti nk jaga rumah.. skarang, tengok la apa dah jadi. Rumah kucar kacir mcm tongkang pecah.."

dammmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!

pintu kayu yang terpahat indah dengan corak abstrak itu ku hempas sekuat2 nya.. kerana terlalu bengang.. aku menhempas kn diri ku di atas katil.

brooooooooooooommmm.... berdaung bunyi enjin kereta waja milik abg iparku... ak terpana melihat kejadian itu..kakak ku telah mninggalkan rumah agam milik abah ku..

dengan perasaan marah yang masih bersisa.. aku keluar dari kamar tidurku yg tersusun rapi seperti selalu..
pergi ke porch di belakang rumah.. mengenangkan pertengkaran aku dan kakak ku tadi.. ntah apa puncanya.. aku pun x tahu.. aku bingung sendirian...

aku dgr bunyi bising dari kamar mak... aku masuk dan terkejut.. kaget serta kaku seluruh tubuh ku.. melihat seorang insan yang amat ku rindui ada dalam bilik itu.. tp... sedang apa "Dia" berada di situ?? dan berbuat apakah "Dia"??

yaa.. "Dia" abah ku.. yg sdang cuba untuk menanggalkan ensel pintu kamar yg menjadi tempat istirehatnya bersama mak suatu masa dulu... aku bingung memikirkan untuk apa abah berbuat demikian.. aku lantas bertanya padaNya.. "kenapa nie bah??" abah hanya berdiam diri.. air muka tenang nya masih terpapar di wajah nya.. yaaa... setenang kali terakhir ku melihat kepergian nya..
namun.. dalam diam.. aku dapat merasakan ada bibit2 marah terhadap ku..

aku tertanya2 sdri?? mungkinkah dek pertelingkahan aku dan kakak ku td?? aku masih lagi kebingungan..

ku lihat tangan Nya sudah merah dek percubaan utk membuka ensel pintu tersebut.. aku lihat mak masih terlantar sakit di ats katil.. aku keluar mencari screw driver utk membantu Nya..

setelah aku ketemu.. dan kembali ke dalam rumah.. aku bilang kpda Nya.. "mari amat tlg bukak kn".. aku x tau kenapa aku berbuat demikian.. di saat aku cuba membuka ensel tersebut.. air mata ku mengalir tanpa dipaksa.. x tahu mengapa.. aku menoleh.. abah merenung ku dgn belas.. aku memalingkan badan dan mendakapNya.. ku cium pipi Nya.. dan ku salami tangan Nya.. "Abah.. ampunkan amat.. amat tau.. amat bnyak slah dengan abah... maafkan amat bah" aku terus menangis.. dan menangis.. abah hanya diam sambil memblas dakapan ku..

lama dalam dakapan abah... semua nya hilang.. yg ku dengar cuma esak dan tangis ku sdri.. aku tersedar.. air mata msih membasahi pipi dan bantal nemo kesayangan ku.. apis msih tido disebelah ku dgn nyenyak nya.. "mujur mamat ni x sedar aku mimpi smp nangis" aku bermonolog sdri..

arghhhhhhh... amanat apa pula yg ak lalui ini?? aku kesat air mata sambil masih mengenang mimpi tadi.. mungkin aku terlalu merindui abah barangkali.. aku membuat andaian sndri.. bagi mnyedapkan hati.. aku bangun dengan longlai.. bersiap untk ke kelas.. mimpi tadi masih lagi ku fikirkan.. mimpi tadi.. nyatanya x seindah biasa..
Related Posts with Thumbnails